Τι φέρνει το "μνημόνιο 3" για την εκπαίδευση ~ Παιδεία-Gate

06 Νοεμβρίου 2012

Τι φέρνει το "μνημόνιο 3" για την εκπαίδευση


Όλες τις αλλαγές που θα φέρει «Μνημόνιο 3» στην εκπαίδευση, παρουσιάζει το paideia-gate.blogspot.gr. Ακολουθεί ολόκληρη η εισηγητική έκθεση που αφορά και στις τρεις βαθμίδες της εκπαίδευσης ενώ αργότερα θα επανέλθουμε, εξειδικεύοντας τα μέτρα, αφού όπως όλοι γνωρίζουν, «ο διάβολος βρίσκεται στις λεπτομέρειες».
Και το λέμε αυτό, διότι υπάρχουν παράγραφοι στο μεσοπρόθεσμο, όπου για να καταλάβει κάποιος  τι εννοεί ο νομοθέτης, θα πρέπει να γνωρίζει αρκετούς προηγούμενους νόμους.

ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΘΕΜΑΤΩΝ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ, ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ

Υποπαράγραφος  Θ. 1. Θέματα Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων
Με τις διατάξεις της περίπτωσης 1 της παρούσας υποπαραγράφου ρυθμίζονται θέματα για την ανάδειξη των μελών του Συμβουλίου, του Πρύτανη και του εκπροσώπου των φοιτητών σε κάθε Α.Ε.Ι. Συγκεκριμένα, θεσπίζεται η υποχρεωτική χρήση τόσο της ηλεκτρονικής, όσο και της επιστολικής ψήφου στις ανωτέρω εκλογικές διαδικασίες.
Με τις διατάξεις της περίπτωσης 2 ορίζεται ότι τα φορολογικά έσοδα της παρ. 1 του Ν.Δ. 3883/1958 (Α’ 181) που αποδίδονταν σε πανεπιστημιακά ιδρύματα και φορείς εφεξής θα αποδίδονται στον κρατικό προϋπολογισμό.

Υποπαράγραφος  Θ.2. Προκήρυξη διαγωνισμού για τους εκπαιδευτικούς, μεταθέσεις εκπαιδευτικών και επετηρίδα ιδιωτικών εκπαιδευτικών
Με την παρούσα υποπαράγραφο προβλέπεται η προκήρυξη κάθε τρία έτη διαγωνισμού για την κατάρτιση πίνακα κατάταξης εκπαιδευτικών κατά κλάδο και ειδικότητα με σκοπό το διορισμό ή την πρόσληψή τους.

Αδειοδότηση δομών ιδιωτικής εκπαίδευσης και κατάρτισης
Με τις προτεινόμενες διατάξεις των υποπαραγράφων Θ.4. έως Θ.18. επιχειρείται η επικαιροποίηση, η απλούστευση και η ομογενοποίηση των συστημάτων αδειοδότησης των επαγγελμάτων αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού καθώς και η εναρμόνισή τους με το ν.3919/2011(Α΄32) «Αρχή της επαγγελματικής ελευθερίας, κατάργηση αδικαιολόγητων περιορισμών στην πρόσβαση και άσκηση επαγγελμάτων» όπως τροποποιήθηκε από το άρθρο 4 παρ. 16 του Ν. 4038/2012 (Α΄ 14) «Επείγουσες ρυθμίσεις που αφορούν την εφαρμογή του μεσοπρόθεσμου πλαισίου δημοσιονομικής στρατηγικής 2012−2015» και την υπ’ αριθμ. 20/VI/2012 Γνωμοδότηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού.
Τα εν λόγω επαγγέλματα είναι τα ακόλουθα:
1.      Άδεια ίδρυσης και λειτουργίας ιδιωτικού σχολείου πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
2.      Άδεια ίδρυσης και λειτουργίας Κέντρων Μεταλυκειακής Εκπαίδευσης
3.      Άδεια ίδρυσης και λειτουργίας Φροντιστηρίου και Κέντρου Ξένων Γλωσσών
4.      Άδεια ίδρυσης και λειτουργίας ιδιωτικού Ινστιτούτου Επαγγελματικής Κατάρτισης
5.      Άδεια λειτουργίας Εργαστηρίου Ελευθέρων Σπουδών
6.      Πιστοποίηση - αδειοδότηση Κέντρων Επαγγελματικής Κατάρτισης
7.      Άδεια διδασκαλίας σε Φροντιστήρια και Κέντρα Ξένων Γλωσσών
8.      Άδεια κατ’ οίκον διδασκαλίας

Αναλυτικότερα:

Υποπαράγραφος  Θ.3. Άδεια Ιδιωτικού σχολείου Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, Κολλεγίου, Φροντιστηρίου και Κέντρου Ξένων Γλωσσών, Ιδιωτικού Ινστιτούτου Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ι.Ι.Ε.Κ.), Κέντρου δια Βίου Μάθησης Επιπέδου Ένα και Κέντρου Δια Βίου Μάθησης Επιπέδου Δύο

Με την παρούσα υποπαράγραφο επιχειρείται η ομογενοποίηση και επικαιροποίηση των νομοθετικών πλαισίων  που  διέπουν τη χορήγηση αδειών ίδρυσης και λειτουργίας των ιδιωτικών σχολείων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, των Κολλεγίων, των Φροντιστηρίων και Κέντρων Ξένων Γλωσσών, των ιδιωτικών Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης, των Κέντρων Δια Βίου  Μάθησης Επιπέδου Ένα τα οποία θα έχουν αριθμό καταρτιζομένων έως 50 άτομα ημερησίως και Κέντρα Δια Βίου Μάθησης Επιπέδου Δύο με αριθμό καταρτιζομένων άνω των 50 ατόμων ημερησίως. Η άδεια ίδρυσης ενοποιείται με την άδεια λειτουργίας και η διαδικασία απλουστεύεται με την έκδοση μιας μόνο άδειας. Καθορίζονται όμοιες προϋποθέσεις και ενοποιημένα δικαιολογητικά τόσο για τα πρόσωπα τα οποία αιτούνται άδεια για τους ανωτέρω φορείς. Τα κτίρια των ιδιωτικών σχολείων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, των Κολλεγίων, των ιδιωτικών Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης και των Κέντρων Δια  Βίου Μάθησης Επιπέδου Δύο έχουν άδεια κτιρίου εκπαίδευσης με βάση τον ισχύοντα Οικοδομικό και Κτιριοδομικό Κανονισμό και τα Κέντρα Δια Βίου Μάθησης Επιπέδου Ένα, τα Φροντιστήρια και τα Κέντρα Ξένων Γλωσσών έχουν ισχύουσα οικοδομική άδεια με βάση συγκεκριμένες προδιαγραφές. Για την ανανέωση της άδειας και στο πλαίσιο εποπτείας που ασκεί το Κράτος, επιβάλλεται η γνωστοποίηση στην αρμόδια αρχή οποιοσδήποτε μεταβολής επέλθει στους ανωτέρω φορείς σε σχέση με τα αρχικά στοιχεία, βάσει των οποίων χορηγήθηκε η άδεια. Κρίνεται σκόπιμο, η ανανέωση να μην γίνεται στο ίδιο πλαίσιο έκδοσης αρχικής διοικητικής άδειας, δεδομένου ότι για την έκδοση της αρχικής άδειας έχουν γίνει όλοι οι απαραίτητοι έλεγχοι και εξυπηρετούνται οι λόγοι δημοσίου συμφέροντος. Κατά συνέπεια, η ανανέωση της άδειας περιορίζεται στην ετήσια αναγγελία του άρθρου 3 του ν. 3919/2011.

Υποπαράγραφος Θ.4. Ανάκληση Άδειας

Με την προτεινόμενη διάταξη  επιχειρείται η ομογενοποίηση και επικαιροποίηση του  καθεστώτος που διέπει  την  ανάκληση της άδειας που χορηγείται σε όλους τους ανωτέρω φορείς εκπαίδευσης. Με το άρθρο αυτό θεσπίζονται ενιαία κριτήρια και προϋποθέσεις για την ανάκληση της άδειας. Θεσμοθετούνται τα Κέντρα Δια Βίου Μάθησης Επιπέδου Ένα , όπως μετονομάζονται τα Εργαστήρια Ελευθέρων Σπουδών και τα Κέντρα Δια Βίου Μάθησης Επιπέδου Δύο, όπως μετονομάζονται τα Κέντρα Επαγγελματικής Κατάρτισης.

Υποπαράγραφος Θ.5. Μεταβίβαση αδειών διωτικού σχολείου Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, Κολλεγίου, Φροντιστηρίου και Κέντρου Ξένων Γλωσσών, Ιδιωτικού Ινστιτούτου Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ι.Ι.Ε.Κ.), Κέντρου δια Βίου Μάθησης Επιπέδου Ένα και Κέντρου Δια Βίου Μάθησης Επιπέδου Δύο
Με την παρούσα υποπαράγραφο τροποποιείται  και ομογενοποιείται το καθεστώς της μεταβίβασης αδειών ιδιωτικού σχολείου πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, Κολλεγίου, Φροντιστηρίου και Κέντρου Ξένων Γλωσσών, ιδιωτικού  Ινστιτούτου Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ι.Ι.Ε.Κ.), και των Κέντρων Δια Βίου Μάθησης Επιπέδου Ένα και Επιπέδου Δύο. Καταργείται το αμεταβίβαστο των αδειών ίδρυσης Φροντιστηρίων και Κέντρων Ξένων Γλωσσών και προβλέπεται καθεστώς μεταβίβασης για τα Κέντρα Δια βίου Μάθησης Επιπέδου Ένα και τα Κολλέγια. Το αμεταβίβαστο της άδειας φροντιστηρίου σημειώνεται ότι συνιστά περιορισμό στην οικονομική ελευθερία, ο οποίος δεν δικαιολογείται από κάποιο σκοπό δημοσίου συμφέροντος και σε κάθε περίπτωση δεν τελεί σε συνάφεια, ούτε είναι αναγκαίος και πρόσφορος προς τον σκοπό της διασφάλισης υψηλού επιπέδου παροχής υπηρεσιών και προστασίας των αποδεκτών των υπηρεσιών - καταναλωτών. Κατά συνέπεια, προτείνεται η κατάργηση του προαναφερόμενου περιορισμού.

Υποπαράγραφος  Θ.6. Συστέγαση μονάδων Εκπαίδευσης και Κατάρτισης
Με την παρούσα υποπαράγραφο τροποποιείται και ομογενοποιείται το καθεστώς της συστέγασης των μονάδων εκπαίδευσης και κατάρτισης. Με τη ρύθμιση αυτή επιχειρείται η προστασία των σπουδαστών και των γονέων τους, δηλαδή του καταναλωτικού κοινού των παρεχόμενων εκπαιδευτικών υπηρεσιών, από τη σύγχυση που δύναται να προκληθεί ως προς το είδος, το επίπεδο και τον απονεμόμενο τίτλο σπουδών λόγω της από κοινού προβολής και συστέγασης διαφορετικών εκπαιδευτικών φορέων.

Υποπαράγραφος  Θ.7. Κολλέγια
Με την παρούσα υποπαράγραφο τροποποιείται ο ν. 3696/2008 και ορίζονται ως Κολλέγια οι φορείς που παρέχουν υπηρεσίες μη τυπικής μεταλυκειακής εκπαίδευσης και κατάρτισης με σπουδές κατ’ αποκλειστικότητα βάσει συμφωνιών πιστοποίησης (validation), δικαιόχρησης (franchising) και κάθε άλλου είδους σύμβασης και μόνο με ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα της αλλοδαπής, αναγνωρισμένα από τις αρμόδιες αρχές στη χώρα που εδρεύουν, οι οποίες  οδηγούν σε πρώτο πτυχίο (bachelor), τουλάχιστον τριετούς διάρκειας σπουδών και φοίτησης, ή μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών. Οι βεβαιώσεις, τα πιστοποιητικά σπουδών και οποιασδήποτε άλλης ονομασία βεβαίωση που χορηγούν τα Κολλέγια δεν είναι ισότιμες με τους τίτλους που χορηγούνται στο πλαίσιο του ελληνικού συστήματος τυπικής εκπαίδευσης. Με το άρθρο αυτό τροποποιούνται επίσης η παράγραφος 3 του άρθρου 1 του ν. 3696/2008 για τη μετονομασία του Τμήματος ΚΕΜΕ σε Τμήμα Κολλεγίων. Τροποποιείται επίσης η παράγραφος 1 του άρθρου 10 του ν. 3696/2008 προκειμένου να προσαρμοστεί στον ανωτέρω ορισμό των Κολλεγίων του άρθρου 1 του ν. 3696/2008.

Υποπαράγραφος  Θ.8. Διδάσκοντες σε Κολλέγια
Με την παρούσα υποπαράγραφο τροποποιείται το άρθρο 15 του ν. 3696/2008 προκειμένου να επικαιροποιηθεί και να απλουστευθεί το περιεχόμενό του ως προς τις προϋποθέσεις εγγραφής στο Μητρώο Διδασκόντων Κολλεγίων.

Υποπαράγραφος  Θ.9. Διδάσκοντες στα Εργαστήρια Ελευθέρων Σπουδών
     Με την παρούσα υποπαράγραφο προσαρμόζονται οι απαιτήσεις όσον αφορά στο χορηγούμενο πιστοποιητικό εκπαιδευτή για διδάσκοντα σε Εργαστήριο Ελευθέρων Σπουδών στις απαιτήσεις της ενωσιακής νομοθεσίας. Η απαίτηση ελάχιστων τυπικών προσόντων, η οποία μπορεί εναλλακτικά να αντικαθίσταται από επαγγελματική εμπειρία συναφή προς το αντικείμενο διδασκαλίας ή με πιστοποιητικό εκπαιδευτή συναφούς ειδικότητας θεωρείται περιορισμός του επαγγέλματος συναφής προς τους επιδιωκόμενους σκοπούς. Ωστόσο, η χορήγηση του εν λόγω πιστοποιητικού μόνο από φορέα πιστοποίησης αναγνωρισμένο από το ελληνικό Κράτος συνιστά περιορισμό ως προς τους εκπαιδευτικούς με πιστοποιητικά άλλων κρατών μελών και περιορίζει την πρόσβασή τους στο επάγγελμα. Η διάταξη αυτή έρχεται σε αντίθεση με το άρθρο 13 παρ. 1 του π.δ. 38/2010 «περί αναγνώρισης επαγγελματικών προσόντων και προσαρμογή στην Οδηγία 2005/3 6/ΕΚ», σύμφωνα με την οποία η αρμόδια αρχή παρέχει τη δυνατότητα ανάληψης του οικείου επαγγέλματος και της άσκησής του στους αιτούντες, οι οποίοι είναι κάτοχοι βεβαίωσης επάρκειας ή τίτλου εκπαίδευσης που απαιτείται από άλλο κράτος μέλος για την άσκηση του ίδιου επαγγέλματος στο άλλο κράτος μέλος, κατά τους ίδιους όρους που ισχύουν για τους Έλληνες. Για το λόγο αυτό προτείνεται να προστεθεί η φράση «ή από φορέα πιστοποίησης άλλον κράτους μέλους».

Υποπαράγραφος  Θ.10. Διαφήμιση ΙΕΚ
     Με την παρούσα υποπαράγραφο καταργείται η υποχρέωση έγκρισης των διαφημίσεων των Ινστιτούτων επαγγελματικής κατάρτισης. Η προηγούμενη έγκριση της διαφήμισης συνιστά περιορισμό στην εν λόγω δραστηριότητα ο οποίος θα πρέπει να αρθεί, καθώς κρίνεται ότι η ασυμμετρία στην πληροφόρηση που πιθανόν υπάρχει στον τομέα αυτό θεραπεύεται από το γεγονός ότι οι αρχές που διέπουν την προβολή και διαφήμιση των ιδιωτικών Ι.Ε.Κ προστατεύονται από τη νομοθεσία περί αθέμιτου ανταγωνισμού. Εξάλλου, η διατήρηση του περιορισμού δεν δικαιολογείται από το επιχείρημα της αντιστοιχίας της ποιότητας των παρερχόμενων υπηρεσιών με τον καθορισμού υψηλής ή χαμηλής τιμής. Όπως επισημαίνεται σε σχετική έκθεσή της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η διαφήμιση μπορεί να διευκολύνει τον ανταγωνισμό με την ενημέρωση των καταναλωτών. Αναγνωρίζεται, επίσης, ότι η διαφήμιση μπορεί να αποτελέσει σημαντικό εργαλείο για νέες επιχειρήσεις που εισέρχονται στην αγορά και για υφιστάμενες, οι οποίες μπορεί να προτείνουν νέα προϊόντα, εν προκειμένω π.χ. νέες ειδικότητες, νέες μεθόδους διδασκαλίας, εξειδικευμένο προσωπικό κλπ. Επιπλέον, περιορισμοί στη διαφήμιση ενδέχεται ,σε ορισμένες περιπτώσεις , να αυξάνουν τις αμοιβές των επαγγελματικών υπηρεσιών, χωρίς να έχουν θετικά αποτελέσματα στην ποιότητα των υπηρεσιών αυτών. Σε κάθε περίπτωση, ο έλεγχος επί της προβολής και διαφήμισης των ιδιωτικών Ι.Ε.Κ μπορεί να γίνεται από τη διοίκηση κατασταλτικά, εφόσον διαπιστωθεί παραπλανητική διαφήμιση από Ι.Ε.Κ, το οποίο έχει ήδη λάβει άδεια ίδρυσης και λειτουργίας.
Υποπαράγραφος  Θ.11. Σύστημα Πιστοποίησης Κέντρων Επαγγελματικής Κατάρτισης
     Με την παρούσα υποπαράγραφο καταργείται η υπ’ αριθ. 9.16031/Οικ..3.2815/10-9-2009 (Β’1999) «Σύστημα Πιστοποίησης Κέντρων Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΚΕΚ)» κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών και Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας με στόχο την ομογενοποίηση του νομοθετικού πλαισίου των Κέντρων Επαγγελματικής Κατάρτισης με αυτό των υπολοίπων φορέων εκπαίδευσης και κατάρτισης, δηλαδή των ιδιωτικών σχολείων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, των Κολλεγίων, Φροντιστηρίων και Κέντρων Ξένων Γλωσσών, ιδιωτικών Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης και Εργαστηρίων Ελευθέρων Σπουδών. Με το παρόν σχέδιο νόμου τα Κέντρα Επαγγελματικής Κατάρτισης μετονομάζονται σε  Κέντρα  Δια  Βίου  Μάθησης  Επιπέδου  Δύο.

Υποπαράγραφος  Θ.12. Άδεια διδασκαλίας σε Φροντιστήρια, Κέντρα Ξένων Γλωσσών και άδεια κατ’ οίκον διδασκαλίας
Με την παρούσα υποπαράγραφο εφαρμόζεται η ρύθμιση της παραγράφου 1 του άρθρου 3 του ν. 3919/2011 και το καθεστώς της προηγούμενης διοικητικής άδειας για την άδεια διδασκαλίας σε Φροντιστήρια και  Κέντρα Ξένων Γλωσσών καθώς και της άδειας κατ’ οίκον διδασκαλίας αντικαθίσταται με την αναγγελία ενάρξεως ασκήσεως των επαγγελμάτων αυτών. Συνεπώς, ασκούνται ελευθέρως μετά πάροδο τριμήνου από την αναγγελία ενάρξεως ασκήσεώς τους, συνοδευόμενη από τα νόμιμα δικαιολογητικά για την πιστοποίηση της συνδρομής των νόμιμων προϋποθέσεων, στην κατά τις ισχύουσες στο χρονικό εκείνο σημείο διατάξεις αρμόδια προς αδειοδότηση διοικητική αρχή. Η αρχή αυτή δύναται, εντός τριών (3) μηνών από τη λήψη της αναγγελίας, να απαγορεύσει την άσκηση του επαγγέλματος στην περίπτωση που δεν συγκεντρώνονται οι νόμιμες προϋποθέσεις προς τούτο ή δεν προκύπτει η συνδρομή τους από τα υποβληθέντα στοιχεία. Η ρύθμιση αυτή αιτιολογείται από το γεγονός ότι η διδασκαλία σε Φροντιστήρια Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ξένων Γλωσσών καθώς και η κατ’ οίκον διδασκαλία, έχει ως σκοπό την επικουρική και συμπληρωματική μετάδοση, συμπλήρωση ή εμπέδωση γνώσεων που παρέχονται στις τρείς βαθμίδες εκπαίδευσης και συνεπώς δεν ανάγεται στην παιδεία ως βασική αποστολή του Κράτους σύμφωνα με το άρθρο 16 παράγραφος 2 του  Συντάγματος. Επομένως, ενόψει του ότι η διασφάλιση του υψηλού επιπέδου των παρεχομένων από τα φροντιστήρια υπηρεσιών επιτυγχάνεται με τη θέσπιση των ουσιαστικών προϋποθέσεων που αναφέρονται στα ουσιαστικά προσόντα των διδασκόντων, η χορήγηση προηγούμενης διοικητικής άδειας για τη διδασκαλία σε αυτά δεν συνάπτεται προς τον ως άνω σκοπό, ούτε είναι πρόσφορη για την επίτευξή του, ούτε άλλωστε εξυπηρετεί άλλο σκοπό δημοσίου συμφέροντος.
Υποπαράγραφος  Θ.13. Ανανέωση της άδειας διδασκαλίας σε Φροντιστήρια και Κέντρα Ξένων Γλωσσών
Με τις προτεινόμενες διατάξεις καταργείται η υποχρέωση ανανέωσης της άδειας διδασκαλίας σε Φροντιστήρια Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ξένων Γλωσσών. Η επικαιροποίηση του φακέλου του εκπαιδευτικού σε περίπτωση μεταβολής των στοιχείων και των απαιτούμενων εκ του νόμου δικαιολογητικών με βάση τα οποία ο εκπαιδευτικός έκανε την αναγγελία έναρξης άσκησης του επαγγέλματος, περιλαμβάνει ετήσια αυτεπάγγελτη αναζήτηση ποινικού μητρώου δικαστικής χρήσης εκ μέρους της αρμόδιας υπηρεσίας. Ορίζεται περαιτέρω ότι σε περίπτωση μεταβολής των στοιχείων και δικαιολογητικών που έχουν κατατεθεί κατά την αναγγελία, ο ενδιαφερόμενος οφείλει να ενημερώνει αμελλητί την αρμόδια υπηρεσία, επί πονή απαγόρευσης της άσκησης του επαγγέλματος της διδασκαλίας σε Φροντιστήρια και Κέντρα Ξένων Γλωσσών.
Υποπαράγραφος  Θ.14. Ανανέωση της άδειας κατ’ οίκον διδασκαλίας

Με την παρούσα υποπαράγραφο καταργείται η υποχρεώση  ανανέωσης της άδειας κατ’ οίκον διδασκαλίας και θεσπίζεται διαδικασία όμοια με αυτήν του προηγούμενου άρθρου όσον αφορά την επικαιροποίηση των στοιχείων του ενδιαφερομένου.

Υποπαράγραφος  Θ.15. Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης
Με την παρούσα υποπαράγραφο τροποποιείται η παράγραφος 1 του άρθρου 12 του ν. 3879/2010 ως προς το σκοπό των ΙΕΚ τα οποία παρέχουν υπηρεσίες αρχικής ή συμπληρωματικής κατάρτισης.
Υποπαράγραφος  Θ.16.
Με την παρούσα υποπαράγραφο ορίζεται ότι όπου στις κείμενες διατάξεις αναφέρεται Εργαστήριο Ελευθέρων Σπουδών νοούνται Κέντρα Δια Βίου Μάθησης Επιπέδου Ένα και όπου στις κείμενες διατάξεις αναφέρονται Κέντρα Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΚΕΚ) νοούνται Κέντρα Δια Βίου Μάθησης Επιπέδου Δύο.

Υποπαράγραφος  Θ.17. Τροποποίηση του π.δ. 38/2010

Ο σκοπός της παρούσας ρύθμισης είναι η σύσταση ενιαίας αρμόδιας εθνικής αρχής και ο καθορισμός διαδικασίας για την,  κατ’εφαρμογή της νομολογίας του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΔΕΕ) (π.χ. υπόθεση Βλασσοπούλου), των σχετικών συστάσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, καθώς και σε συμμόρφωση με τις συναφείς υποχρεώσεις που απορρέουν από το Μνημόνιο, εξέταση της επαγγελματικής ισοδυναμίας μεταξύ των γνώσεων και των προσόντων που πιστοποιούνται από τίτλους τυπικής ανώτατης εκπαίδευσης άλλων κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και εκείνων που πιστοποιούνται από τίτλους του ημεδαπού εκπαιδευτικού συστήματος, όταν δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις της Οδηγίας 2005/36/ΕΚ περί αναγνώρισης επαγγελματικών προσόντων, προκειμένου για την ανάληψη και άσκηση οικονομικής δραστηριότητας στην Ελλάδα από τους κατόχους των εν λόγω τίτλων. Η οικονομική αυτή δραστηριότητα δύναται να αφορά μισθωτούς και αυτοαπασχολούμενους.
Σημειώνεται ότι για την διευθέτηση του εν θέματι ζητήματος έχει κινηθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή διαδικασία Παράβασης κατά της χώρας μας, κατόπιν της αποστολής της υπ’αριθ. 7598/2012 Προειδοποιητικής Επιστολής.
Με την προτεινόμενη ρύθμιση επιχειρείται να καλυφθεί το θεσμικό κενό που παρουσιάζεται στις περιπτώσεις όπου, σύμφωνα και με τη νομολογία του ΔΕΕ, θα πρέπει να εξασφαλίζεται η απρόσκοπτη εφαρμογή των άρθρων των Ευρωπαϊκών Συνθηκών που αφορούν την ελεύθερη κυκλοφορία των εργαζομένων εντός της Ε.Ε. για την ανάληψη και άσκηση στην Ελλάδα οικονομικής δραστηριότητας νομοθετικά ρυθμιζόμενης ή μη, όταν δεν υφίσταται συναφές παράγωγο κοινοτικό δίκαιο[1] ή όταν δεν πληρούνται οι τυπικές προϋποθέσεις που τίθενται από το παράγωγο κοινοτικό δίκαιο[2].
Ειδικότερα, στις διατάξεις της Οδηγίας 2005/36/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 7ης Σεπτεμβρίου 2005, σχετικά με την αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων, και του π.δ. 38/2010 που την ενσωματώνει στο εθνικό δίκαιο, όπως ισχύει, υπάγεται η αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων όταν αυτά αφορούν συγκεκριμένο «νομοθετικά ρυθμιζόμενο επάγγελμα» (ν.ρ.ε.) στην Ελλάδα. Σύμφωνα με τους ορισμούς του ως άνω θεσμικού πλαισίου (άρθρο 3 παρ. 1, εδ. α΄ σε συνδυασμό με εδ. β΄ και γ΄) ένα επάγγελμα θεωρείται «νομοθετικά ρυθμιζόμενο» όταν για τη νόμιμη ανάληψη και άσκησή του σε κάποιο κράτος μέλος απαιτείται βάσει εθνικής νομοθεσίας η κατοχή συγκεκριμένων επαγγελματικών προσόντων, ήτοι τίτλων (διπλωμάτων, πιστοποιητικών και άλλων τίτλων) που βεβαιώνουν επιτυχώς περατωθείσα επαγγελματική εκπαίδευση.
Βάσει της ως άνω Οδηγίας η αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων από άλλο κράτος μέλος της ΕΕ προκειμένου για την ανάληψη και άσκηση ν.ρ.ε. στην ημεδαπή δύναται να αφορά: α) είτε επαγγέλματα που είναι νομοθετικά ρυθμιζόμενα και στο εκάστοτε κράτος μέλος προέλευσης, β) είτε επαγγέλματα που δεν ρυθμίζονται νομοθετικά στο κράτος μέλος προέλευσης καθ’εαυτά, αλλά για τα οποία το εν λόγω κράτος βεβαιώνει ότι η εκπαίδευση που οδηγεί σε αυτά είναι νομοθετικά ρυθμιζόμενη σύμφωνα με το άρθρο 3 παρ. 1 εδ. ε΄ της ως άνω Οδηγίας (νομοθετικά ρυθμιζόμενη εκπαίδευση), είτε γ) επαγγέλματα που δεν ρυθμίζονται νομοθετικά τα ίδια αλλά ούτε και η εκπαίδευση που οδηγεί σε αυτά και ως εκ τούτου ασκούνται ελεύθερα. Στην τελευταία αυτή περίπτωση, για να είναι εφικτή η αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων στην ημεδαπή, εάν και εφόσον η Ελλάδα ρυθμίζει νομοθετικά το συγκεκριμένο επάγγελμα, απαιτείται ο ενδιαφερόμενος να το έχει ασκήσει στο κράτος μέλος προέλευσης με πλήρη απασχόληση τουλάχιστον για δύο χρόνια την τελευταία δεκαετία.
Διευκρινίζεται ότι, βάσει του άρθρου 50 παρ. 3 του ως άνω π.δ. 38/2010, η αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων σε κατόχους των ως άνω τίτλων εκπαίδευσης, προκειμένου για περαιτέρω πρόσβαση τόσο στο δημόσιο (μέσω ΑΣΕΠ) όσο και στον ιδιωτικό τομέα, χωρεί ακωλύτως στις περιπτώσεις που πληρούνται και οι λοιπές προϋποθέσεις που απαιτούνται από την εν λόγω κοινοτική Οδηγία (εν ολίγοις, όταν αποδεικνύεται και η θεμελίωση πλήρους επαγγελματικού δικαιώματος στο κράτος μέλος προέλευσης του τίτλου).
     Η εν λόγω υποπαράγραφος Θ.19 περιλαμβάνει σε 27 περιπτώσεις τις προτεινόμενες μεταβολές των διατάξεων του ισχύοντος π.δ. 38/2010 ως εξής:
Περίπτωση 1: Περιλαμβάνει τη νέα διατύπωση του πρώτου άρθρου του π.δ. 38/2010 όπου περιγράφεται εκ νέου ο σκοπός του εν λόγω διατάγματος, ο οποίος πλέον διευρύνεται με τη συμπερίληψη των περιπτώσεων στις οποίες δεν πληρούνται οι όροι της Οδηγίας 2005/36/ΕΚ.
     Περίπτωση 2: Σε αντιστοιχία με την ως άνω διεύρυνση του σκοπού του π.δ. αναδιατυπώνεται το πεδίο εφαρμογής, με σαφή διάκριση μεταξύ των περιπτώσεων που εμπίπτουν στην Οδηγία 2005/36/ΕΚ και εκείνων που εκφεύγουν αυτής. Κρίνεται σκόπιμη η ρητή πρόβλεψη εξαίρεσης από τη διαδικασία αναγνώρισης επαγγελματικής ισοδυναμίας των επαγγελμάτων για τα οποία η Οδηγία 2005/36/ΕΚ προβλέπει κατ’αρχήν την «αυτόματη» αναγνώριση βάσει του συντονισμού των ελάχιστων προϋποθέσεων εκπαίδευσης (ιατροί, νοσηλευτές, μαίες, φαρμακοποιοί, οδοντίατροι, κτηνίατροι, αρχιτέκτονες, τα οποία ρυθμίζονταν παλαιότερα με χωριστές για το καθένα «τομεακές» οδηγίες),  ενώ όταν δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις της αυτόματης αναγνώρισης η ίδια Οδηγία 2005/36/ΕΚ δίνει την εναλλακτική δυνατότητα εξέτασης τους με βάση τις διατάξεις της περί «Γενικού Συστήματος» αναγνώρισης. Ως εκ τούτου, δεν κρίνεται απαραίτητη η υπαγωγή των εν λόγω επαγγελμάτων και σε περαιτέρω εναλλακτική διαδικασία αναγνώρισης ενόψει και της ιδιαιτερότητάς τους για τη δημόσια υγεία και ασφάλεια.
     Περίπτωση 3: Η εν λόγω διευκρίνιση κρίνεται απαραίτητη προς σαφέστερη οριοθέτηση μεταξύ των περιπτώσεων που υπάγονται στην Οδηγία 2005/36/ΕΚ και αυτών που θα υπαχθούν στην διαδικασία αναγνώρισης επαγγελματικής ισοδυναμίας.
Περίπτωση 4: Προστίθεται ο ορισμός του τίτλου τυπικής ανώτατης εκπαίδευσης βάσει των αντίστοιχων ορισμών του ενωσιακού δικαίου.
     Περίπτωση 5: Η εν λόγω προσθήκη διευκρινίζει το αποτέλεσμα της διαδικασίας αναγνώρισης επαγγελματικής ισοδυναμίας και το κριτήριο συγκρισιμότητας της οικονομικής δραστηριότητας στην οποία αποσκοπεί ο ενδιαφερόμενος.
     Περιπτώσεις 6-12: Οι διευκρινίσεις που παρέχονται στις εν λόγω παραγράφους κρίνονται απαραίτητες προς σαφέστερη οριοθέτηση μεταξύ των περιπτώσεων που υπάγονται στην Οδηγία 2005/36/ΕΚ και αυτών που θα υπαχθούν στην διαδικασία αναγνώρισης επαγγελματικής ισοδυναμίας.
     Περίπτωση 13: Επικαιροποιείται ο τίτλος του αρμόδιου οργάνου με βάση τις ρυθμίσεις και την ορολογία του ν. 3852/2010 - Πρόγραμμα «Καλλικράτης».
     Περίπτωση 14: Η εν λόγω διάταξη αποσκοπεί στην ρητή επέκταση των ρυθμίσεων περί εγγράφων και διαδικασιών της Οδηγίας 2005/36/ΕΚ και στην διαδικασία αναγνώρισης επαγγελματικής ισοδυναμίας.
     Περίπτωση 15:  Η εν λόγω διάταξη αποσκοπεί στην ρητή επέκταση των ρυθμίσεων περί γλωσσικών γνώσεων της Οδηγίας 2005/36/ΕΚ και στην διαδικασία αναγνώρισης επαγγελματικής ισοδυναμίας.
     Περίπτωση 16: Η εν λόγω διάταξη αποσκοπεί στην ρητή επέκταση των ρυθμίσεων περί χρήσης του τίτλου εκπαίδευσης της Οδηγίας 2005/36/ΕΚ και στην διαδικασία αναγνώρισης επαγγελματικής ισοδυναμίας.
     Περίπτωση 17: Γίνεται αναδιατύπωση της διάταξης έτσι ώστε να συμπεριλαμβάνει και το σκέλος της αναγνώρισης επαγγελματικής ισοδυναμίας.
     Περίπτωση 18: Επικαιροποιείται ο τίτλος του αρμόδιου οργάνου με βάση τις ρυθμίσεις και την ορολογία του ν. 3852/2010 - Πρόγραμμα «Καλλικράτης».
     Περίπτωση 19: Κρίνεται σκόπιμη η κατάργηση της πρόβλεψης περί μεταβίβασης της αρμοδιότητας αναγνώρισης επαγγελματικών προσόντων βάσει της Οδηγίας 2005/36/ΕΚ στις οικείες επαγγελματικές οργανώσεις που είναι οργανωμένες ως νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, λόγω ενιαίας αντιμετώπισης πλέον όλων των περιπτώσεων που θα αντιμετωπίζει η δημόσια διοίκηση στο πλαίσιο της αναγνώρισης επαγγελματικών προσόντων ή επαγγελματικής ισοδυναμίας.
Περίπτωση 20: Γίνεται αναδιατύπωση της διάταξης έτσι ώστε να συμπεριλαμβάνει και το σκέλος της αναγνώρισης επαγγελματικής ισοδυναμίας.
     Περίπτωση 21: Γίνεται αναδιατύπωση της διάταξης περί της συγκρότησης και λειτουργίας του Συμβουλίου Αναγνώρισης Επαγγελματικών Προσόντων με σκοπό τη συμπερίληψη της αρμοδιότητας αναγνώρισης επαγγελματικής ισοδυναμίας.
     Περίπτωση 22: Γίνεται νομοτεχνική βελτίωση της διατύπωσης των εν λόγω διατάξεων χάριν μεγαλύτερης σαφήνειας.
     Περίπτωση 23: Γίνεται διευκρίνιση προς σαφέστερη οριοθέτηση μεταξύ των περιπτώσεων που υπάγονται στην Οδηγία 2005/36/ΕΚ και αυτών που θα υπαχθούν στην διαδικασία αναγνώρισης επαγγελματικής ισοδυναμίας και ρυθμίζεται λεπτομερώς η διαδικασία της διοικητικής προσφυγής των ενδιαφερομένων.
     Περίπτωση 24: Αντιμετωπίζεται αυτοτελώς το θέμα της υποβολής σε γραπτή δοκιμασία του ενδιαφερομένου που υπάγεται στη διαδικασία αναγνώρισης επαγγελματικής ισοδυναμίας και παρέχεται εξουσιοδότηση για τη ρύθμιση των λεπτομερειών με σχετική υπουργική απόφαση.
     Περίπτωση 25: Η εν λόγω διάταξη αποσκοπεί στην ρητή επέκταση των ρυθμίσεων περί χρήσης του τίτλου εκπαίδευσης της Οδηγίας 2005/36/ΕΚ και στην διαδικασία αναγνώρισης επαγγελματικής ισοδυναμίας.
     Περίπτωση 26: Γίνεται αναδιατύπωση των διατάξεων έτσι ώστε να συμπεριλαμβάνεται και το σκέλος της αναγνώρισης επαγγελματικής ισοδυναμίας. και προστίθεται ρητή πρόβλεψη στην δυνατότητα έκδοσης βεβαίωσης περί υπαγωγής στην Οδηγία 2005/36/ΕΚ από την υπηρεσία αναγνώρισης επαγγελματικών προσόντων.
     Περίπτωση 27: Κατόπιν της προτεινόμενης με την παράγραφο 21 αλλαγής της συγκρότησης του Συμβουλίου Αναγνώρισης Επαγγελματικών Προσόντων, καθίσταται αναγκαία η κατάργησή του υπό την τρέχουσα σύνθεση και η επανασύσταση του υπό τις νέες διατάξεις.

Υποπαράγραφος  Θ. 18. Μεταβατικές διατάξεις
Με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις τίθενται μεταβατικές διατάξεις του Κεφαλαίο Η’ με στόχο την ομαλή εξέλιξη από το ισχύον στο επόμενο νομοθετικό καθεστώς για όλους τους φορείς εκπαίδευσης και ορίζεται το χρονικό πλαίσιο εντός του οποίου απαιτείται συμμόρφωση.
Υποπαράγραφος  Θ.19. Καταργούμενες διατάξεις
Με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις  καταργούνται οι προγενέστερες διατάξεις που θέσπιζαν τα επιμέρους καθεστώτα χορήγησης άδειας ίδρυσης και άδειας λειτουργίας χωριστά για κάθε φορέα εκπαίδευσης.






1 σχόλια:

  1. Παραδίδονται μαθήματα Πορτογαλικών (Ευρώπης – Βραζιλίας ) και Γαλλικών από έμπειρη καθηγήτρια, του Πανεπιστημίου του Αβέιρο. Όπου και να είστε μέσω skype, από την άνεση του σπιτιού σας και σε πολύ καλές τιμές.
    http://anaalmeida.eu

    ΑπάντησηΔιαγραφή